Leren van elkaar
Waarom een wiel uitvinden dat al is bedacht? Tijd voor Toekomst wil niet alleen stimuleren dat op vele scholen aandacht gegeven wordt aan het bieden van meer mogelijkheden en kansen aan kinderen binnen het primair onderwijs. Tijd voor Toekomst vindt het ook van belang een netwerk te bieden aan scholen in de provincie. Zodat we elkaar kennen, weten wat de ander doet en leren van elkaar en van wat succesvol is. Zodat we samen verder komen. Op deze pagina geven we een overzicht van initiatieven die inmiddels al lopen op scholen in de provincie of waar men bezig is initiatieven op te zetten. Waar mogelijk vermelden we ook contactpersonen, zodat contacten snel gelegd kunnen worden.

Westerkwartier – Kickstart
Westerkwartier is dit jaar gestart met het Programma Kickstart Westerkwartier. KICK staat voor Kansrijk, Innovatief, Creatief en Krachtig. Met dit programma wil men de kansengelijkheid van kinderen in het Westerkwartier vergroten. Ze zetten daarbij in op gezondheid (zowel fysiek als psychisch, meer gezonde jaren), werk en inkomen/armoedebestrijding en ontwikkeling/educatie. Het programma bestaat uit drie themalijnen, … Continued

Groningen – Vinkhuizen
De eerste gesprekken zijn gevoerd in de wijk Vinkhuizen. Hier beginnen ze klein en starten ze binnenkort met 1 of 2 activiteiten. Tegelijkertijd wordt de ontwikkeling van een pedagogisch wijkplan, met daarin de gezamenlijke visie, opgestart. Contactpersoon: Mirjam Zuidema, m.zuidema@sksg.nl

Groningen – Beijum en Lewenborg
Recent is ook voor de wijken Beijum en Lewenborg akkoord gekomen voor de financiering van een Verlengde Schooldag. Inmiddels is een projectleider gestart die gesprekken heeft gevoerd met 11 scholen, en de samenwerkingspartners zoals de kinderopvang. Samen met deze scholen wordt een programma opgezet voor een Verlengde Schooldag. Onlangs heeft de wethouder hier het startschot … Continued

Groningen – Het Karrepad
Het Karrepad richt de verlengde schooldag in via talentblokken. Deze blokken zijn vaak gekoppeld aan reguliere lessen en gaan over thema’s als digitale geletterdheid, natuur & duurzaamheid, kunst & cultuur, wetenschap & techniek, koken & voeding en sport. Een bijzondere rol is daarbij weggelegd voor het ontdeklab. Dit is een multifunctioneel onderwijslokaal, waarin toekomstgericht en … Continued

Groningen – IKC Borgman
IKC Borgman heeft kunst en cultuur als centrale thema gekozen. Er wordt samengewerkt met kunstencentrum Vrijdag, De Jonge Onderzoekers en interne gespecialiseerde professionals (leerkrachten, pedagogisch medewerkers) en professionals uit de Oosterparkwijk. Het onderwijsaanbod van het IKC wordt verbreed en dichtbij huis georganiseerd, zodat de kinderen meer vanzelfsprekend toegang hebben tot kunst en cultuur en extra … Continued

Groningen – SPT
In SPT verband wordt vanuit vier basisscholen (KDS Bisschop Bekkers, CBS de Wegwijzer, OBS Pendinghe en SBO de Bekenkampschool) een integraal naschools programma ontworpen en uitgevoerd door verschillende aanbieders. Op die manier kunnen alle kinderen in deze wijken profiteren van een verlengde schooldag. De onderwijsverlenging zal enerzijds een doorgaande leerlijn omvatten om onderwijsachterstanden te verminderen … Continued
Aansluiten bij Tijd voor Toekomst
Een aanvraag van een school voor ondersteuning in het kader van Tijd voor Toekomst loopt altijd via de betreffende gemeente. Scholen moeten daarom eerst in overleg met hun gemeenten. Eventuele aanvragen en toekenningen lopen altijd via de gemeente en zijn afhankelijk van de ruimte en prioriteiten die in een gemeente gesteld worden.
Naar contactpagina